Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 4 Mishnah 10

נגעים פרק ד׳ משנה י׳

10

A bright spot the size of a split bean spread to the extent of a split bean, and in the spreading there appeared quick flesh or white hair, while the original spot disappeared: Rabbi Akiva says: it is unclean. But the sages say: it must be inspected as a new one. A bright spot the size of half a split bean with nothing in it, and then there appeared a bright spot the size of half a split bean and with one hair, this is to be isolated. A bright spot the size of half a split bean with one hair and then there appeared another spot of the size of a half a split bean with one hair, this is to be isolated. A bright spot the size of half a split bean with two hairs and another spot of the size of half a split bean appeared with one hair, this is to be isolated.

בַּהֶרֶת כַּגְּרִיס וּפָשְׂתָה כַגְּרִיס, נוֹלְדָה לַפִּסְיוֹן מִחְיָה אוֹ שֵׂעָר לָבָן, וְהָלַךְ לָהּ הָאוֹם, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, תֵּרָאֶה בַתְּחִלָּה. בַּהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וְאֵין בָּהּ כְּלוּם, נוֹלְדָה בַהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וּבָהּ שַׂעֲרָה אַחַת, הֲרֵי זוֹ לְהַסְגִּיר. בַּהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וּבָהּ שַׂעֲרָה אַחַת, נוֹלְדָה בַהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וּבָהּ שַׂעֲרָה אַחַת, הֲרֵי זוֹ לְהַסְגִּיר. בַּהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וּבָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, נוֹלְדָה בַהֶרֶת כַּחֲצִי גְרִיס וּבָהּ שַׂעֲרָה אַחַת, הֲרֵי זוֹ לְהַסְגִּיר:

י׳
Bartenura

בהרת כגריס ופשתה כגריס – we are speaking that it spread after the clearance/release [from impurity].

ר' עקיבא מטמא – for there is here a plague and the sign of defilement with it.

תיראה בתחלה – for even though that it should be examined anew, the Kohen should also declare it impure immediately. And the quick flesh and white hair defile at the beginning, nevertheless, the practical difference is that according to the Rabbis, he needs to bring a sacrifice for each and every one, but according to Rabbi Akiba it is considered like the first plague, and when it (i.e., the plague) falls away, he brings one sacrifice. And in all of these where Rabbi Akiba and the Sages disagree in our Mishnah, the Halakha is according to the Sages.

ואין בה כלום – it has no white hair.

ובה שערה אחת ונולדה בהרת וכו' הרי זו להסגיר – and even though the bright white spot in the flesh like a Cilician bean came first to the last hair, since it didn’t come before the first [hair], it has no effect, for we require that the bright white spot in the flesh precedes like a split Ciliican bean to the two hairs.

בהרת כחצי גריס ובה שתי שערות וכו' הרי זו להסגיר – and even though the one-half Cilician bean preceded the two hairs, it has no effect until the full split Cilician bean precedes the two hairs.

בהרת כגריס ופשתה כגריס. בשפשתה לאחר הפטור איירי:

ר׳ עקיבא מטמא. דיש כאן נגע וסימן טומאה עמו:

תיראה בתחילה. ואע״ג דכשתיראה בתחילה נמי יטמאנה הכהן מיד, דמחיה ושער לבן מטמאים בתחילה, מ״מ נפקא מינה דלרבנן בעי אתויי קרבן אכל חד וחד. ולרבי עקיבא כנגע ראשון חשוב, וכי מתסי מהאי מייתי חד קרבן. ובכל הנך דפליגי ר״ע וחכמים במתניתין, הלכה כחכמים:

ואין בה כלום. אין בה שער לבן:

ובה שערה אחת ונולדה בהרת כו׳ הרי זו להסגיר. ואע״פ שקדם כגריס בהרת לשער האחרון, כיון דלא קדמה את הראשון, לא מהני, דבעינן שתקדים כגריס בהרת לשתי השערות:

בהרת כחצי גריס ובה שתי שערות כו׳ הרי זו להסגיר. ואע״ג דחצי גריס הראשון קדם לשתי שערות, לא מהני, עד שיקדים הגריס שלם לשתי שערות: