Mishnah.org Logo

Mishnayos Negaim Perek 2 Mishnah 5

נגעים פרק ב׳ משנה ה׳

5

All negaim may be examined by a person, except his own. Rabbi Meir ruled: not even the negaim of his relatives. All vows may be released by a person, except his own. Rabbi Judah says: not even those vows of his wife that affect relationships between her and others. All firstlings may be examined by a person, except his own firstlings.

כָּל הַנְּגָעִים אָדָם רוֹאֶה, חוּץ מִנִּגְעֵי עַצְמוֹ. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, אַף לֹא נִגְעֵי קְרוֹבָיו. כָּל הַנְּדָרִים אָדָם מַתִּיר, חוּץ מִנִּדְרֵי עַצְמוֹ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף לֹא נִדְרֵי אִשְׁתּוֹ שֶׁבֵּינָהּ לְבֵין אֲחֵרִים. כָּל הַבְּכוֹרוֹת אָדָם רוֹאֶה, חוּץ מִבְּכוֹרוֹת עַצְמוֹ:

ה׳
Bartenura

רבי מאיר אומר אף לא נגעי קרוביו – there is an analogy made between plagues and quarrels, as it is written (Deuteronomy 21:5: “[The priests, sons of Levi, shall come forward; for the LORD your God has chosen them to minister to Him and pronounce blessing in the name of the LORD,] and every lawsuit and case of assault is subject to their ruling”/"ועל-פיהם יהיה כל-ריב וכל-נגע" . Just as lawsuits are not with relatives, so also plagues are not with relatives. But the Halakha is not according to Rabbi Meir.

חוץ מנדרי עצמו – as it is written (Numbers 30:3): “he shall not break his pledge.” He cannot remit/pardon but others can pardon him.

אף לא נדרי אשתו שבינה לבין אחרים – as for example, vows which are not of afflictions of the soul and matters that are not between him (i.e., the husband) and her, that they required the investigation of a Sage, for lest he be lenient concerning his wife and not examine her well, and specifically on his own for he is not able to release [someone from a vow] and even if he is singular specialist [in Jewish law], but he combines/joins in a group of three commoners, for since there is a panel of three, they are not suspected lest they don’t examine/cross-examine well.

כל הבכורות אדם רואה – if they are able to eat them with their blemishes.

רבי מאיר אומר אף לא נגעי קרוביו. דאיתקוש נגעים לריבים, דכתיב (דברים כ״א:ה׳) כל ריב וכל נגע, מה ריבים שלא בקרובים, אף נגעים שלא בקרובים. ואין הלכה כרבי מאיר:

חוץ מנדרי עצמו. דכתיב (במדבר ל׳:ג׳) לא יחל דברו, הוא אינו מיחל אבל אחרים מחלין לו:

אף לא נדרי אשתו שבינה לבין אחרים. כגון נדרים שאינן של עינוי נפש ודברים שאינן בינו לבינה, שהן צריכין חקירת חכם, ושמא יקל גבי אשתו ולא יבקר יפה. ודוקא בפני עצמו אינו יכול להתיר ואפילו הוא יחיד מומחה, אבל מצטרף הוא בכלל שלשה הדיוטות, דכיון דהוו בי תלתא לא חשידי שמא לא יחקרו יפה:

כל הבכורות אדם רואה. אם יכולין לאכלן במומן: