Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 8 Mishnah 6

כלאים פרק ח׳ משנה ו׳

6

The wild ox [it is in the category of] behemah. But Rabbi Yose says: [it is in the category] of hayyah. The dog [it is in the category of] hayyah. But Rabbi Yose says: [it is in the category] of behemah. The pig [it is in the category of] behemah. The wild donkey [it is in the category of] hayyah. The elephant and the monkey [they are in the category of] hayyah. A human being is permitted to draw, plow, or lead with any of them.

שׁוֹר בָּר, מִין בְּהֵמָה. וְרַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, מִין חַיָּה. כֶּלֶב, מִין חַיָּה. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, מִין בְּהֵמָה. חֲזִיר, מִין בְּהֵמָה. עָרוֹד, מִין חַיָּה. הַפִּיל וְהַקּוֹף, מִין חַיָּה. וְאָדָם מֻתָּר עִם כֻּלָּם לִמְשֹׁךְ וְלַחֲרֹשׁ וּלְהַנְהִיג:

ו׳
Bartenura

שור בר – an ox that grew up in the desert (i.e., wild ox).

מן בהמה – but its milk is forbidden but it doesn’t require an act of covering, for the Rabbis hold that it was uprooted from civilization but that it fled to the wildness and became a wild ox/a desert ox.

מן חיה – and it requires covering but its milk is permitted, for he holds that it was uprooted from the wilderness. But the signs that the Sages counted to recognize between a domesticated animal and wild animals in the rest of the creatures, it was stated, except for the wild ox. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

כלב מן חיה – the practical difference to one who writes all wildlife that is in his domain to someone else, or that he dedicates all of the wildlife that is in his domain/possession.

ר' מאיר אומר מן בהמה – but the Halakha is not according to Rabbi Meir.

ערוד – wild ass/the donkey of the wilderness/desert.

ואדם מותר עם כולם – as it is written (Deuteronomy 22:10): “You shall not plow with an ox and an ass together,” but you can plow with a man and an ox, with a man and a donkey/ass.

שור הבר. שור הגדל במדבר:

מין בהמה. וחלבו אסור ואינו טעון כסוי, דסברי רבנן עקרו מן הישוב היה אלא שברח למדבר ונעשה שור בר:

מין חיה. וטעון כסוי וחלבו מותר, קסבר עקרו מן המדבר היה. וסימנים שמנו חכמים להכיר בין בהמה לחיה בשאר חיות נאמרו חוץ משור הבר. ואין הלכה כרבי יוסי:

כלב מין חיה. נפקא מינה לכותב כל חיה שברשותו לאחר, או למקדיש כל חיה שברשותו:

ר׳ מאיר אומר מין בהמה. ואין הלכה כר״מ:

ערוד. חמור הבר:

ואדם מותר עם כולם. דכתיב (דברים כ״ב:י׳) לא תחרוש בשור ובחמור, אבל אתה חורש באדם ושור, באדם וחמור: