Mishnayos Tevul Yom Perek 2 Mishnah 8
Change text layout:
טבול יום פרק ב׳ משנה ח׳
A bubble on a jug which was pierced with holes on its inner side and on its outer side, whether above or below: If [the holes are] opposite one another, it becomes unclean [if touched] by a "father of uncleanness" and it becomes unclean if it is in a tent in which there is a corpse. If the inner hole is below and the outer above, it becomes unclean [if touched] by a "father of uncleanness," and it becomes unclean in a tent in which there is a corpse. If the inner hole is above and the outer below, it remains clean if touched by a "father of uncleanness," but it becomes unclean in a tent in which there is a corpse.
בִּעְבּוּעַ שֶׁבֶּחָבִית שֶׁנִּקַּב בֵּין מִבִּפְנִים בֵּין מִבַּחוּץ וּבֵין מִלְמַעְלָן בֵּין מִלְּמַטָּן, זֶה כְנֶגֶד זֶה, טָמֵא בְאַב הַטֻּמְאָה וְטָמֵא בְאֹהֶל הַמֵּת. הַפְּנִימִי מִלְּמַטָּה וְהַחִיצוֹן מִלְמַעְלָן, טָמֵא בְאַב הַטֻּמְאָה וְטָמֵא בְאֹהֶל הַמֵּת. הַפְּנִימִי מִלְמַעְלָן וְהַחִיצוֹן מִלְּמַטָּן, טָהוֹר בְּאַב הַטֻּמְאָה וְטָמֵא בְאֹהֶל הַמֵּת:
Bartenura
בעבוע שבחבית. כשמצרפין כלי חרס בכבשן יוצאין בדפנותיהן כמין אבעבועות, שיש להן שתי דפנות, אחת לצד פנים של חבית ואחת לצד חוץ, וחלול באמצע, ופעמים שיש באותו בעבוע שתי נקבים, אחד בדופן הבעבוע של צד פנים שהוא לצד חלל החבית, ואחד בדופן של צד חוץ, וכשהחבית מלאה משקים, נכנס המשקה דרך הנקב שבדופן הפנימי ומבצבץ ויוצא דרך הנקב שבדופן החיצון. ואם הנקבים שבשתי דפנות הבעבוע הן מכוונים ומפולשים זה כנגד זה, או אפילו אינן מכוונים אלא שהיה הנקב שבדופן הפנימי למטה לצד שולי הכלי והנקב שבדופן החיצון מלמעלה, אם היתה אותה חבית מונחת באוהל המת ומוקפת צמיד פתיל בפיה ואינה מוקפת בנקבים של הבעבוע, או שנגע אב הטומאה במשקה שבנקב החיצון, נטמאו כל המשקים שבחבית. אבל אם הפנימי מלמעלן והחיצון מלמטן, נהי דבאוהל המת מיטמא, שאוהל הטומאה נכנס לתוך החבית דרך הנקבים, באב הטומאה מיהא טהור, דאם נגע אב הטומאה במשקין שבנקב החיצון שבבעבוע מלמטן, מאחר שהפנימי מלמעלן, הוי ליה כניצוק וקטפרס, ולא הוי חיבור:
בעבוע שבחבית – when they smelt an earthenware vessel in a furnace/kiln, kinds of bubbles go out in their walls, that they have two walls – one to the inner side of the jar and one to the outer side, and an empty cavity in the middle, and sometimes, there is in a bubble of two incisions/holes, one in the wall of the bubble of the inner side which is to the side of the hollow cavity of the jar, and one in the wall of the outer side, and the jar is filled with liquids, the liquids enter through the incision that is in the inner wall and it breaks through/bursts forth and leaves through the incision that is in the outer wall from above, if it was a jar placed in the tent of a corpse, and is surrounded by a closely covered lid in its mouth and is not surrounded with incisions of bubbles, or that someone who is a primary source of ritual defilement touched/came in contact with the liquid that is in the outer incision, all the liquids are defiled that in the jug, but if the inner part from above them and the outer part from below them, assuming that in a tent of a corpse it becomes defiled, that the tent of the defilement enters into the jar through the incisions, however with a primary source of ritual defilement it is ritually pure, for if a primary source of ritual defilement came in contact with liquids that are in the outer incision that is in the bubble from below, after the inner part from above was like an uninterrupted flow of a liquid poured from vessel to vessel and like blows/lashes (i.e., downward strokes) and it is not a connection.