Mishnah.org Logo

Mishnayos Zavim Perek 5 Mishnah 4

זבים פרק ה׳ משנה ד׳

4

If part of an unclean person rests upon a clean person, or part of a clean person upon an unclean person, or if things connected to an unclean person [rest] upon a clean person, or if things connected to a clean person upon one unclean, he becomes unclean. Rabbi Shimon says: if part of an unclean person is upon a clean person, he is unclean; but if part of a clean person is upon one that is unclean, he is clean.

מִקְצָת טָמֵא עַל הַטָּהוֹר וּמִקְצָת טָהוֹר עַל הַטָּמֵא, חִבּוּרֵי טָמֵא עַל הַטָּהוֹר וְחִבּוּרֵי טָהוֹר עַל הַטָּמֵא, טָמֵא. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, מִקְצָת טָמֵא עַל הַטָּהוֹר, טָמֵא. וּמִקְצָת טָהוֹר עַל הַטָּמֵא, טָהוֹר:

ד׳
Bartenura

מקצה טמא על הטהור – even the finger of a Zav/person with flux/gonorrhea is on top of the pure person, or the finer of a pure person is on top of the Zav, or a connection, it is impure, as for example, his hair and his fingernail or his teeth, all these are called חיבורי/a connection, junction, even though there isn’t other than a minority of the impure on top of the pure person or a minority of the pure on top of the impure thing, the pure thing is defiled, for we don’t require that he carries the majority of a person with a flux/gonorrhea (i.e., the Zav) other than upon the lying but not upon a person.

ומקצת טהור על הטמא טהור – for we require that he carries its majority. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

מקצת טמא על הטהור. אפילו אצבעו של זב על הטהור, או אצבעו של טהור על הזב, או חיבורי טמא, כגון שערו וצפרניו ושיניו, כל אלו נקראין חיבורי, אע״ג דליכא אלא מיעוט הטמא על הטהור או מיעוט הטהור על הטמא, נטמא הטהור, דלא בעינן שינשא רובו של זב אלא על המשכב ולא על האדם:

ומקצת טהור על הטמא טהור. דבעינן שינשא רובו. ואין הלכה כר׳ שמעון: