Mishnayos Niddah Perek 6 Mishnah 10
Change text layout:
נדה פרק ו׳ משנה י׳
10
This mishna teaches a generalization that is similar to the previous ones: Anything that requires a blessing after one partakes of it requires a blessing beforehand. And there exist items that require a blessing before but do not require a blessing thereafter.
כֹּל הַטָּעוּן בְּרָכָה לְאַחֲרָיו, טָעוּן בְּרָכָה לְפָנָיו. וְיֵשׁ טָעוּן בְּרָכָה לְפָנָיו וְאֵין טָעוּן בְּרָכָה לְאַחֲרָיו:
י׳
Bartenura
ויש טעון ברכה לפניו ואין טעון ברכה לאחריו. כגון ציצית, ותפילין, ומזוזה, שופר, סוכה, ולולב, שמברכין עליהן עובר לעשייתן, ואין טעונין ברכה לאחריהן:
ויש שטעון ברכה לפניו ואין טעון ברכה לאחריו – such as ritual fringes/Tzizit, and Tefillin/phylacteries and Mezuzah, Shofar, Sukkah and Lulav, that we recite a blessing upon them before doing/performing them, but they don’t require a blessing afterwards.