Mishnayos Niddah Perek 3 Mishnah 1
Change text layout:
נדה פרק ג׳ משנה א׳
In the case of a woman who discharges an amorphous piece of tissue, if there is blood that emerges with it, the woman is ritually impure with the impurity of a menstruating woman. And if not, she is pure, as she is neither a menstruating woman nor a woman after childbirth. Rabbi Yehuda says: In both this case, where blood emerged, and that case, where no blood emerged, the woman is impure with the impurity of a menstruating woman, as there was certainly undetected blood that emerged with the flesh.
הַמַּפֶּלֶת חֲתִיכָה, אִם יֵשׁ עִמָּהּ דָּם, טְמֵאָה. וְאִם לָאו, טְהוֹרָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, טְמֵאָה:
Bartenura
המפלת. אם יש עמה דם טמאה. נדה:
ואם לאו טהורה. דסבר תנא קמא, אפשר לפתיחת הקבר בלא דם. ואפילו נמצא דם בתוך החתיכה, טהורה, דדם חתיכה הוא ולא דם נדה:
רבי יהודה אומר בין כך ובין כך טמאה. דסבר רבי יהודה אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם. וכיון שהפילה חתיכה, ודאי דם היה שם אלא שאבד במיעוטו ולא נראה. ואין הלכה כר׳ יהודה:
מפלת. אם יש עמה דם טמאה – [impure blood] of a menstruant woman.
ואם לאו טהורה – for the first Tanna/teacher holds, that is possible for the opening of the uterus (to pass the embryo) without discharging blood (see Talmud Niddah 21a). And even if blood is found with in the piece (of a shapeless object), it is pure, for it is the blood of the piece and not the blood of a menstruant woman.
רבי יהודה אומר בין כך ובין כך טמאה – for Rabbi Yehuda holds that it is impossible for the opening of the uterus without blood. And since she aborted a piece (i.e., a shapeless object) – it is definitely blood that was there but that it was lost in its limitation, and was not seen. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda.