Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 3 Mishnah 2

פרה פרק ג׳ משנה ב׳

2

Courtyards were built in Jerusalem over rock, and beneath them there was a hollow which served as a protection against a grave in the depths. And they used to bring there pregnant women, and there they gave birth to their children and there they raised them. And they brought oxen, upon whose backs were placed doors, and the children sat upon them with stone cups in their hands. When they reached the Shiloah spring they got down and filled the cups with water and then they ascended and sat again on the doors. Rabbi Yose said: each child used to let down his cup and fill it from his place.

חֲצֵרוֹת הָיוּ בִירוּשָׁלַיִם בְּנוּיוֹת עַל גַּבֵּי סֶלַע וְתַחְתֵּיהֶם חָלוּל, מִפְּנֵי קֶבֶר הַתְּהוֹם. וּמְבִיאִים נָשִׁים עֻבָּרוֹת וְיוֹלְדוֹת שָׁם וּמְגַדְּלוֹת שָׁם אֶת בְּנֵיהֶן. וּמְבִיאִים שְׁוָרִים וְעַל גַּבֵּיהֶן דְּלָתוֹת, וְתִינוֹקוֹת יוֹשְׁבִין עַל גַּבֵּיהֶן וְכוֹסוֹת שֶׁל אֶבֶן בְּיָדָם. הִגִּיעוּ לַשִּׁלּוֹחַ, יָרְדוּ וּמִלְאוּם, וְעָלוּ וְיָשְׁבוּ עַל גַּבֵּיהֶן. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, מִמְּקוֹמוֹ הָיָה מְשַׁלְשֵׁל וּמְמַלֵּא:

ב׳
Bartenura

בנויות על גבי הסלע – The flinty rock that was known that was there from the beginning of the Creation of the world. But nevertheless, they were stringent to make a cavity underneath it, because of the grave in the depth, lest there is underneath it a grave and there no tent for the corpse that is a handbreadth hollow, and the defilement that is pressed ritual impurity (i.e., a corpse or part of a corpse located beneath a roof or a covering imparts ritual impurity only to objects beneath that covering – if there is a handbreadth of space between the corpse and the roof or covering) and it burst forth and rises, therefore, they would build it on top of arches, for even if there is a grave underneath them, the cavity interrupts it. And all the language of defilement of the depths that is in the Gemara, is the language of doubt and covered, like this depth that is not revealed.

ומביאים נשים מעוברות ויולדות שם - all of these are additional preferences that they made, just as so that they would not disregard/despise it, because hey would do it with a person who immersed himself that day.

ומגדלות שם את בניהן – until they would be eight [years] old, but not more so that they don’t see a nocturnal emission.

ומביאים שוורים – whose stomachs are wide in order that the feet of the young children who sit upon them overshadow over the land because of the grave of the depths.

וכוסות של אבן בידם – for all of the act of the “heifer” are in vessels of untrimmed stone and vessels of stone and vessels of earth that are not susceptible to receive defilement.

ומלאו – [and they filled] from it water to sanctify the waters of the sin offering that they sprinkle on the [Kohen] who burns the heifer all seven [days]. But within the river there is no [reason] to doubt about the grave of the depths, for they don’t make graves in the rivers.

רבי יוסי אומר – from on top of the oxen they would lover a rope and fill up [the cups] with water, but they would descend into [the waters of] the Siloam. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

בנויות על גבי הסלע. צור החלמיש שניכר שהיה שם מתחילת ברייתו של עולם. ואעפ״כ החמירו לעשות תחתיו חלל, מפני קבר התהום, שמא יש תחתיו קבר ואין לו למת אוהל חלל טפח, וטומאה שהיא רצוצה בוקעת ועולה, לפיכך היו בונים אותו על גבי כיפין, שאפילו יש קבר תחתיהן החלל מפסיקו. וכל לשון טומאת התהום שבגמרא, לשון ספק ומכוסה הוא, כתהום הזה שאינו גלוי:

ומביאים נשים מעוברות ויולדות שם. כל אלו מעלות יתירות עשו בה כי היכי דלא לזלזולי בה, מפני שהיו עושים אותה בטבול יום:

ומגדלות שם את בניהן. עד שיהיו בן שמונה [שנים], ולא יותר שלא יראו קרי:

ומביאים שוורים. שכריסן רחבה כדי שלא יהיו רגליו של תינוק היושב עליהן. מאהילות על הארץ מפני קבר התהום:

ועל גביהן דלתות. ועוד זאת מעלה יתירה כדי שלא יהיו רגליו של תינוק מאהילות על הארץ:

וכוסות של אבן בידם. שכל מעשה הפרה בכלי גללים וכלי אבנים וכלי אדמה שאין מקבלין טומאה:

ירדו. תינוקות הללו לתוך נהר שילוח:

ומלאום. ממנו מים לקדש מי חטאת שמזין על השורף את הפרה כל שבעה. ובתוך הנהר ליכא לספוקי לקבר התהום, דלא עבידי דקברי בנהרות:

רבי יוסי אומר. מעל גבי השוורים היו משלשלים חבל וממלאים מים, ולא היו יורדים לתוך השילוח. ואין הלכה כרבי יוסי: