Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 18 Mishnah 9

אהלות פרק י"ח משנה ט׳

9

Colonnades are not [subject to the laws] of non-Jewish dwelling places. Rabban Shimon ben Gamaliel says: a non-Jewish city that has been destroyed is not [subject to the laws] of non-Jewish dwelling-places. The east [side] of Caesaron and the west [side] of Caesaron are graveyards. The east [side] of Acre was doubtful, but the sages declared it clean. Rabbi and his law court voted [to decide] about Keni and declared it clean.

הָאִצְטְוָנִיּוֹת, אֵין בָּהֶן מִשּׁוּם מְדוֹר הַגּוֹיִם. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, עִיר גּוֹיִם שֶׁחָרְבָה, אֵין בָּהּ מִשּׁוּם מְדוֹר גּוֹיִם. מִזְרַח קִסְרִין וּמַעֲרַב קִסְרִין, קְבָרוֹת. וּמִזְרַח עַכּוֹ הָיָה סָפֵק, וְטִהֲרוּהוּ חֲכָמִים. רַבִּי וּבֵית דִּינוֹ נִמְנוּ עַל קֵינִי וְטִהֲרוּהוּ:

ט׳
Bartenura

אצטבא (portico/colonnade, balcony) -made for beauty in front of the houses. But they don’t bury there non-viable births.

עיר נכרים שחרבה – cities of the land of Israel where heathens liveג and they were destroyed/laid waste from the heathens.

אין בהן משום מדור עובדי כוכבים – that wild animals are found there and they remove all the aborted births that were buried there. But the Halakha is not according to Rabban Shimon ben Gamaliel.

קברות – it is known that they are graveyards.

היה ספק – [there was doubt] if they are from the Land of the Nations, [or] if they are from the Land of Israel.

וטיהרוהו – They (i.e., the Sages) considered it like the Land of Israel. Alternatively, there was doubt there were graveyard there or not, and they (i.e., the Sages) made them pure/clean, since they testified that there were no graveyards there.

קיני – the name of a place. And they would have the practice there of defilement from doubt, until Rabbi [Judah the Prince] and his Bet Din decided/resolved upon it and made it pure.

אצטבא. עשויה לנוי לפני הבתים. ואין קוברים שם נפלים:

עיר נכרים שחרבה. ערי ארץ ישראל שדרו בה נכרים וחרבה מן הנכרים:

אין בהן משום מדור עובדי כוכבים. שחיות מצויות שם ומוציאות כל הנפלים שנקברו שם. ואין הלכה כר׳ שמעון בן גמליאל:

קברות. כלומר ידוע שהם קברות:

היה ספק. אם מארץ העמים אם מארץ ישראל:

וטיהרוהו. דחשבוהו כארץ ישראל. אי נמי, היה ספק אם היו שם קברות אם לאו, וטיהרוהו שהעידו שאין שם קברות:

קיני. שם מקום והיו נוהגים בו טומאה מספק, עד שנמנו עליו רבי ובית דינו וטהרוהו: