Mishnayos Oholos Perek 11 Mishnah 4
Change text layout:
אהלות פרק י"א משנה ד׳
If a person was looking out of a window and overshadowed a funeral procession: Bet Shammai says: he does not bring uncleanness. But Bet Hillel says: he does bring the uncleanness. They agree that if he was dressed in his clothes or if there were two persons, one above the other, they bring the uncleanness.
הָיָה מַשְׁקִיף בְּעַד הַחַלּוֹן וְהֶאֱהִיל עַל קוֹבְרֵי הַמֵּת, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אֵינוֹ מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מֵבִיא אֶת הַטֻּמְאָה. וּמוֹדִים, שֶׁאִם הָיָה לָבוּשׁ בְּכֵלָיו, אוֹ שֶׁהָיוּ שְׁנַיִם זֶה עַל גַּבֵּי זֶה, שֶׁהֵם מְבִיאִין אֶת הַטֻּמְאָה:
Bartenura
והאהיל על קוברי המת. היינו שהאהיל על המת:
בית שמאי אומרים אינו מביא את הטומאה. בית שמאי לטעמייהו, דחלל גופו לא חשיב חלל, הלכך אין מביא את הטומאה לבית. ובית הלל לטעמייהו דחשבי ליה חלל, הלכך אע״פ שגופו דבוק בחלון, צד עליון שבו מביא את הטומאה לבית, דהא איכא חלל גופו דהוי טפח:
ומודים. בית שמאי באדם לבוש:
והאהיל על קוברי המת – that is that he overshadowed over the corpse.
בית שמאי אומרים אינו מביא את הטומאה – The School of Shammai according to its reasoning, that the cavity of is body is not considered an [empty] cavity. Therefore, it does not bring the defilement to the house. But the School of Hillel, according to its reasoning that considers it an [empty] cavity, therefore, even though that his body Is connected to the window, the upper side therein brings the defilements to the house, for there is the cavity of his body that is a handbreadth.
ומודים – The School of Shammai [agrees with the School of Hillel] concerning a person who is dressed.