Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 6 Mishnah 5

אהלות פרק ו׳ משנה ה׳

5

[In the case of] uncleanness among the roof-beams, [with a covering] beneath it thin as thin as garlic-skin, If there is a space within of a cubic handbreadth, everything becomes unclean. If there is not a space of a cubic handbreadth, the uncleanness is considered plugged up. If the uncleanness was visible within the house, in either case the house becomes unclean.

טֻמְאָה בֵין הַקּוֹרוֹת וְתַחְתֶּיהָ כִקְלִפַּת הַשּׁוּם, אִם יֶשׁ שָׁם פּוֹתֵחַ טֶפַח, הַכֹּל טָמֵא. אִם אֵין שָׁם פּוֹתֵחַ טֶפַח, רוֹאִין אֶת הַטֻּמְאָה כְּאִלּוּ הִיא אֹטֶם. הָיְתָה נִרְאֵית בְּתוֹךְ הַבַּיִת, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ, הַבַּיִת טָמֵא:

ה׳
Bartenura

טומאה בין הקורות – between the beams of the ceiling that there are boards on them and the concrete of stone chippings/clay covering the ceiling of the lower story and serving as flooring of the upper story/מעזיבה of their back. And our Mishnah is according to Rabbi Yehuda who stated: All of the concrete of stone chippings/clay are with the upper chamber (see previous Mishnah). And now it states that if there was defilement in the beams that are underneath of the concrete of stone chippings/clay, and a partition that is thin like the peel of garlic, it interposes between the defilement to the house so that the defilement is not seen in the house. אם יש במקום הטומאה פותח טפח – that is the that there is a cavity of one-handbreadth in the place of the defilement.

הכל טמא – the house and the upper chamber.

רואים את הטומאה כאילו היא אוטם (we regard the Levitical uncleanness – between the rafters – as if it was locked up/an obstruction) – and the defilement does not descend to the house but rather bursts through and ascends/rises.

היתה נראית לתוך החבית – that there isn’t under it like the peel of garlic.

בין כך ובין כך – whether there is an opening of a handbreadth wide or whether there isn’t an opening of a handbreadth wide.

טומאה בין הקורות. בין קורות התקרה שהנסרים עליהן והמעזיבה על גבן. ומתניתין כר׳ יהודה דאמר כל מעזיבה לעלייה. והשתא קאמר שאם היתה טומאה בקורות שתחת המעזיבה ומחיצה שהיא דקה כקליפת השום חוצצת בין הטומאה לבית שאין הטומאה נראית בבית, אם יש במקום הטומאה פותח טפח. היינו שיש חלל טפח במקום הטומאה:

הכל טמא. הבית והעליה:

רואים את הטומאה כאילו היא אוטם. ואין יוצאה הטומאה לבית אלא בוקעת ועולה:

היתה נראית לתוך הבית. שאין תחתיה כקליפת השום:

בין כך ובין כך. בין יש בה פותח טפח בין אין בה פותח טפח: