Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 5 Mishnah 2

אהלות פרק ה׳ משנה ב׳

2

[With regard to] a hatch between the house and the upper story, if there was a pot placed over it and it was perforated [by a hole of sufficient size] to admit liquid: Bet Shammai says: all becomes unclean. Bet Hillel says: the pot becomes unclean but the upper story remains clean. Rabbi Akiva says: all remains clean.

אֲרֻבָּה שֶׁבֵּין הַבַּיִת לָעֲלִיָּה, וּקְדֵרָה נְתוּנָה עָלֶיהָ וּנְקוּבָה בְכוֹנֵס מַשְׁקֶה, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, הַכֹּל טָמֵא. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, הַקְּדֵרָה טְמֵאָה, וַעֲלִיָּה טְהוֹרָה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אַף הַקְּדֵרָה טְהוֹרָה:

ב׳
Bartenura

ארובה (the opening/aperture in the roof looking to the ground floor) – like a kind of window that is on the roof of the house which is the bottom of the upper chamber.

בכונס משקה – when they place the vessel on the liquids that enter, the liquids enter into it through that incision.

הכל טמא – if there is defilement in the house, the pot and everything that is on the upper chamber is ritually impure. For the pot does not protect, and the defilement ascends through the aperture which has an opening of a handbreadth.

ובית הלל אומרים הקדירה טמאה – it is a mere stringency that the School of Hillel is strict to invalidate to make the pot impure, for Rabbi Akiba holds that the pot protects over the defilement, as for example that the back of the pot faces downward near the defilement, for an earthenware vessel is not susceptible to receive ritual defilement rom its back. But the Halakha is according to the School of Hillel.

ארובה. כמין חלון שבגג הבית שהוא קרקעית העליה:

בכונס משקה. כשמשימים הכלי על המשקים נכנסים המשקין לתוכו דרך אותו הנקב:

הכל טמא. אם יש טומאה בבית, הקדירה וכל מה שבעליה טמא. שאין הקדרה מצלת, וטומאה עולה דרך ארובה שיש לה פותח טפח:

ובית הלל אומרים הקדירה טמאה. חומרא בעלמא היא שמחמירין בית הלל לטמא את הקדירה, דכר׳ עקיבא סבירא להו שהקדירה מצלת על הטומאה, וכגון שגב הקדירה פונה למטה אצל הטומאה, שאין כלי חרס מקבל טומאה מגבו. והלכה כבית הלל: