Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 25 Mishnah 7

כלים פרק כ"ה משנה ז׳

7

All vessels have outer and inner sides and have a part by which they are held. Rabbi Tarfon says: this applies only to a large wooden [kneading] trough. Rabbi Akiva says: it applies to cups. Rabbi Meir says: it applies to unclean and clean hands. Rabbi Yose says: they said this only concerning clean hands.

כָּל הַכֵּלִים יֶשׁ לָהֶן אֲחוֹרַיִם וָתוֹךְ, וְיֶשׁ לָהֶם בֵּית צְבִיעָה. רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר, לַעֲרֵבָה גְדוֹלָה שֶׁל עֵץ. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, לְכוֹסוֹת. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, לְיָדַיִם הַטְּמֵאוֹת וְהַטְּהוֹרוֹת. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, לֹא אָמְרוּ אֶלָּא לְיָדַיִם הַטְּהוֹרוֹת בִּלְבָד:

ז׳
Bartenura

בית הצביטה (that part of the vessel by which it is seized, handle, neck, cavity for the fingers) – We have the reading [בית הצביטה ] )whereas the Mishnah has the reading of "בית הצביעה"). It is the place where we hold the vessel, when we move it to and fro. It is the language of (Ruth 2:14): “He (i.e., Boaz) handed her roasted grain, [and she ate her fill and had some left over],” whose meaning is that he handed to her. And there are those who have the reading "בית הצביעה", the place where one holds it with his finger.

ויש להן בית צביטה – if the backsides were defiled, the place of the handle is ritually pure. But if the handle became defiled, its backsides are ritually pure.

לערבה גדולה של עץ [(the distinction in the outer parts applies] only in a large wooden trough) – it has a part of the vessel by which it is seized. But not with the rest of the vessels. That the large trough has a separation between the place where it is seized and its backsides, that if there are liquids on the backsides of the trough and his hands are impure, he holds on to the part of the vessel by which it is seized, and he doesn’t worry lest he come in contact with the liquids on its backside, and once again defile the trough.

ר' עקיבא אומר לכוסות – even for cups they have a place where he grabs hold of the vessel.

לידים הטמאות והטהורות – there is a distinction between the place where one grabs hold of the vessel and its backsides, for impure hands, as has been explained. But for pure hands, it is as it explains further on how so (see the next Mishnah). But Rabbi Yossi holds that for pure hands alone we should not be concerned, but for impure hands, we should be concerned. And the Halakha is according to the first Tanna/teacher, as Rabbi Yossi explains.

בית הצביטה. גרסינן. מקום שאוחזין הכלי כשמושיטין אותו מזה לזה. לשון ויצבט לה קלי (רות ב׳:י״ד) שפירושו ויושט. ואית דגרסי, בית הצביעה, מקום שאוחז בו באצבעו:

ויש להן בית הצביטה. שאם נטמאו אחוריו, בית הצביטה טהור. ואם נטמא בית הצביטה אחוריו טהורין:

לעריבה גדולה של עץ. יש לה בית צביטה. אבל לשאר כלים, לא. שבעריבה גדולה יש הפרש בין בית הצביטה לאחוריים, שאם יש משקים באחורי העריבה וידיו טמאות, אוחז בבית הצביטה ואין חושש שמא יגע במשקין שבאחוריו ויחזרו ויטמאו את העריבה:

ר׳ עקיבא אומר לכוסות. אף לכוסות יש להן בית צביטה:

לידים הטמאות והטהורות. יש הפרש בין בית הצביטה לאחוריים, לידים הטמאות כדפרישית, ולטהורות כדמפרש לקמן כיצד. ור׳ יוסי סבר לידים טהורות בלבד לא חיישינן, אבל לידים טמאות חיישינן. והלכה כתנא קמא וכדמפרש ר׳ יוסי: