Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 24 Mishnah 1

כלים פרק כ"ד משנה א׳

1

There are three different types of shields:A bent shield is susceptible to midras uncleanness; A shield used in the arena is susceptible to corpse uncleanness; And the Arabian toy shield is pure from all uncleanness.

שְׁלֹשָׁה תְרִיסִין הֵם. תְּרִיס הַכָּפוּף, טָמֵא מִדְרָס. וְשֶׁמְּשַׂחֲקִין בּוֹ בַּקֻּנְפּוֹן, טָמֵא טְמֵא מֵת. וְדִיצַת הָעַרְבִיִּין, טְהוֹרָה מִכְּלוּם:

א׳
Bartenura

שלשה תריסין הן – there are three laws divided/disputed from each other regarding shields, which are protecting.

תריס הכפוף (bent shield) – which is found with us, that surround a person from three directions.

טמא מדרס – that is made for lying, that we lie upon it during war, and all the more so, that it defiles through that which is impure through contact with a corpse, that we hold that all who are impure through treading are defiled through contact with a corpse.

שמשחקין בו בקומפון (with which they play in the field/plain for exercise and amusement) – in the field of the king’s valley, two come, each one with his sword in his hand sand a small round shield that is not bent in his left hand, and each of them learn to defend with his shield so that his fellow doesn’t strike him. And we call it ASHGARIMER in the foreign language.

טמא טמא מת –and the same law applies when he is defiled from the defilement of a reptile or from a carrion and the rest of the defilements together, except for treading, which is not made one of the original causes of Levitical uncleanness if a person with gonorrhea lay on it or sat upon it, but rather first degree [of Levitical uncleanness] like when having contact with someone with gonorrhea.

ודיצת הערביין (a shield used at Arabian sports) – the smallest shield that the Arabs use for dancing/rejoicing and for joy and sport, but it is not a vessel of use [and is clean of all uncleanness].

שלשה תריסין הן. שלשה דינים חלוקין זה מזה יש בתריסין דהיינו מגינים:

תריס הכפוף. המצויין אצלנו, שמקיפים את האדם משלש רוחות:

טמא מדרס. דעשוי לשכיבה, ששוכבים עליו במלחמה. וכל שכן שטמא טמא מת, דקיימא לן כל הטמא מדרס טמא טמא מת:

שמשחקים בו בקומפון. בשדה של עמק המלך, באים שנים כל אחד חרבו בידו ותריס קטן עגול שאינו כפוף בידו השמאלית, ולמדין להגן כל אחד במגינו שלא יכהו חבירו. וקורין לו אשגרימ״ר בלע״ז:

טמא טמא מת. והוא הדין שטמא טומאת שרץ ונבילה ושאר טומאות כולן, חוץ ממדרס, שאינו נעשה אב הטומאה אם שכב עליו הזב או ישב, אלא ראשון כמגעו של זב:

ודיצת הערביין. תריס קטן ביותר שהערביים עושים לדיצה ולשמחה ולשחוק, ואינו כלי של תשמיש: