Mishnayos Keilim Perek 22 Mishnah 1
Change text layout:
כלים פרק כ"ב משנה א׳
1
If a table or a side-board was damaged or he covered them with marble but room was left for cups to be set, it is unclean. Rabbi Judah ruled: there must be room enough for pieces of food.
הַשֻּׁלְחָן וְהַדְּלֻפְקִי שֶׁנִּפְחֲתוּ, אוֹ שֶׁחִפָּן בְּשַׁיִשׁ וְשִׁיֵּר בָּהֶם מְקוֹם הַנָּחַת הַכּוֹסוֹת, טְמֵאִים. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מְקוֹם הַנָּחַת חֲתִיכוֹת:
א׳
Bartenura
השלחן והדלפקי. כלי עץ שמשימין בו צלוחיות ואשישות ואוכלין ומשקין, וממנו נוטלין ומשימין על השלחן:
ושייר בהן מקום הנחת הכוסות. שלא נפחת או שלא חיפן. דאי הוה כולו מחופה שיש, היה טהור ככלי אבנים, דבתר חפויו אזלינן:
מקום הנחת חתיכות. של לחם ושל בשר. דאם אין בשלחן מקום הנחת חתיכות, לאו שלחן הוא ולאו דולפקי הוא. ואין הלכה כר׳ יהודה:
השלחן והדלפק (the table and the delphica/a three-legged table used as a toilet table or a waiter) – a wooden vessel that they place upon it flasks and jugs and food and liquids, and from it, they take and place it on the table.
ושייר בהן מקום הנחת כוסות – which was not damaged or that was not covered [with marble], for if all it were covered with marble, it would be pure like a stone vessel, for we follow after its covering.
מקום הנחת חתיכות – of [pieces of] bread and meat. For if there was no place on the table for the placing of pieces [of bread and meat], it is not a table and it is not a delphica/three-legged table used as a waiter. But the Halakha Is not according to Rabbi Yehuda.