Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 8 Mishnah 6

כלים פרק ח׳ משנה ו׳

6

A leavening pot with a tightly fitting lid which was put in an oven, and there was some leaven and a sheretz within the pot, but there was a partition (of inedible bread) between them, the oven is unclean but the leaven is clean. But if it was an olive's bulk of corpse, both the oven and the house are unclean, and the leaven remains clean. If in the partition there was an opening of one handbreadth, all become unclean.

בֵּית שְׂאֹר מֻקָּף צָמִיד פָּתִיל וְנָתוּן לְתוֹךְ הַתַּנּוּר, הַשְּׂאֹר וְהַשֶּׁרֶץ בְּתוֹכוֹ וְהַקֶּרֶץ בֵּינְתַיִם, הַתַּנּוּר טָמֵא וְהַשְּׂאֹר טָהוֹר. וְאִם הָיָה כַזַּיִת מִן הַמֵּת, הַתַּנּוּר וְהַבַּיִת טָמֵא, וְהַשְּׂאֹר טָהוֹר. אִם יֶשׁ שָׁם פּוֹתֵחַ טֶפַח, הַכֹּל טָמֵא:

ו׳
Bartenura

בית שאור המוקף צמיד פתיל (a clay leaven pot with an airtight lid) – we ae dealing with an earthenware vessel, that saves in the airspace of the oven with an airtight lid in the manner that it saves in the tent of a corpse (as only the space within an earthenware vessel can contract ritual impurity – and everything within it remains ritually pure), as it is written (Leviticus 11:34): “As to any food that may be eaten, [it shall become impure if it came in contact with water; as to any liquid that may be drunk, it shall become impure if it was inside any vessel,” but not all of the food, excluding that which is surrounded with an airtight lid on an earthenware vessel and placed inside the oven that does not become defiled from the airspace of the oven. But a vessel that requires only rinsing to be restored to Levitical cleanness (see Tractate Hullin 25a; Tractate Zevakhim 3b) does not save with an airtight lid on the foods that are within it, as this is taught in the Halakhic Midrash (Sifra) to the Book of Leviticus, [All] the food, including that which is surrounded by an airtight lid with a vessel that requires only rinsing to be restored to Levitical cleanness and placed within the oven, that it does not save it from the hand of an earthenware vessel [and makes it impure].

השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים – as for example, that this vessel has two receptacles, and the partition that divides between receptacle and its fellow is called a קרץ/[squeezed-in] partition; it is the language of (Job 33:6): "מחמר קרצתי גם-אני"/[You and I are the same before God;] I too was nipped from clay,” and the partition reaches until its rim, and the leaven from one side and the unclean reptile/insect from the other and the partition is the divider that separates between them, but if the entire vessel is surrounded with an airtight lid, that it is found that the leaven and the unclean insect are surrounded by an airtight lid.

התנור טמא – on account of the unclean insect/reptile that is within the airtight lid. For the airtight lid saves/protects those pure things that are within from becoming susceptible to receiving ritual impurity, but it doesn’t save those unclean things found within from defiling other things.

והשאור טהור – for it is surrounded by an airtight lid by itself.

ואם היה שם פותח טפח – that the partition that was between the leaven and an olive’s bulk from a corpse was beached with an opening of a square handbreadth [in length, breadth and height].

הכל טמא – that a handbreadth by a handbreadth that is open brings in the defilement.

בית שאור מוקף צמיד פתיל. בכלי חרס עסקינן, שמציל באויר התנור בצמיד פתיל כדרך שמציל באוהל המת, דכתיב (ויקרא י״א:ל״ד) מכל האוכל אשר יאכל, ולא כל האוכל, פרט למוקף צמיד פתיל בכלי חרס ונתון לתוך התנור שאינו מיטמא מאויר התנור. אבל כלי שטף אינו מציל בצמיד פתיל על אוכלים שבתוכו, דהכי תני בתורת כהנים, [כל] האוכל, להביא המוקף צמיד פתיל בכלי שטף ונתון לתוך התנור, שאינו מציל מיד כלי חרס:

השאור והשרץ בתוכו והקרץ בינתים. כגון שיש לכלי זה שני קיבולין, והמחיצה המפסקת בין בית קיבול לחבירו נקראת קרץ, לשון מחומר קורצתי גם אני (איוב ל״ג ו׳), והמחיצה מגעת עד שפתו, והשאור מצד אחד והשרץ מצד אחר והקרץ היא המחיצה החוצצת בינתים, ומוקף הכלי כולו צמיד פתיל, דנמצאו השאור והשרץ שניהם מוקפים צמיד פתיל:

התנור טמא. מחמת השרץ שבתוך הצמיד פתיל. שצמיד פתיל מציל על הטהרות שבתוכו מלקבל טומאה, ואינו מציל על הטומאה שבתוכו שלא לטמא את אחרים:

והשאור טהור. דהרי הוא מוקף צמיד פתיל בפני עצמו:

ואם היה שם פותח טפח. שנפרצה המחיצה שבין השאור ובין כזית מן המת בפותח טפח:

הכל טמא. דטפח על טפח פתוח מביא את הטומאה: