Mishnayos Keilim Perek 4 Mishnah 1
Change text layout:
כלים פרק ד׳ משנה א׳
A potsherd that cannot stand unsupported on account of its handle, or a potsherd whose bottom is pointed and that point causes it to overbalance, is clean. If the handle was removed or the point was broken off it is still clean. Rabbi Judah says that it is unclean. If a jar was broken but is still capable of holding something in its sides, or if it was split into a kind of two troughs: Rabbi Judah says it is clean But the sages say it is unclean.
הַחֶרֶס שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲמֹד מִפְּנֵי אָזְנוֹ, אוֹ שֶׁהָיָה בוֹ חִדּוּד וְהַחִדּוּד מַכְרִיעוֹ, טָהוֹר. נִטְּלָה הָאֹזֶן, נִשְׁבַּר הַחִדּוּד, טָהוֹר. רַבִּי יְהוּדָה מְטַמֵּא. חָבִית שֶׁנִּפְחֲתָה, וְהִיא מְקַבֶּלֶת עַל דָּפְנוֹתֶיהָ, אוֹ שֶׁנֶּחְלְקָה כְמִין שְׁתֵּי עֲרֵבוֹת, רַבִּי יְהוּדָה מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין:
Bartenura
החרס שאינו יכול לעמוד. כגון חרס הפורש מן החבית ומן הקדירה במקום האוזן, ואינו יכול לעמוד בלא סמיכה מפני כובד האוזן שמכביד ומכריעו, או מפני שהיה בו חידוד שהוא חד בתחתיתו ואינו יכול לשבת שלא מסומך:
נטלה האוזן טהור. דכלי חרס כיון שטהר שעה אחת שוב אין לו טומאה לעולם:
ור׳ יהודה מטמא. דלית ליה הך סברא:
או שנחלקה. לארכה כמין שתי עריבות, ואינה יכולה לישב על תחתיה אלא על דפנותיה:
רבי יהודה מטהר. דסבר ר׳ יהודה דהא דתנן הדקים שבכלי חרס יושבים שלא מסומכים שהן טמאים, היינו מן השוליים ולא מן הדפנות, שצריך שיהיה שבר הכלי יושב על שוליו כדרך שיושב כשהוא שלם:
וחכמים מטמאין. דסברי כלים עשויין להושיבן על דפנותיהן לפרקים:
החרס שאינו יכול לעמוד – such as a shard that separates from the jug or from the pot in the place of the ear/handle, and it is not able to stand without support because of the weight of the ear/handle that makes it heavy and outweighs it, or because it had in it a pointed knob which is sharp at its bottom and it cannot sit [straight] without being supported.
נטלה האוזן טהור – for an earthenware vessel that is pure for one hour, it furthermore will not ever have defilement.
ור' יהודה מטמא – for he doesn’t hold this reasoning.
או שנחלקה –[or that was split] lengthwise like two troughs, and is unable to sit on its bottom other than on its sides.
רבי יהודה מטהר – for Rabbi Yehuda holds that as it is taught in the Mishnah (Tractate Kelim, Chapter 2, Mishnah 2): “The smallest/thinnest of earthenware vessels that sits without supports are impure, that is from the rims and not from the sides, that there needs to be a shard of the of the vessel sitting on its rim in the manner that it sits when it is whole.
וחכמים מטמאין – for they hold that vessels that are made to set them on their sides periodically.