Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 2 Mishnah 8

כלים פרק ב׳ משנה ח׳

8

A torch is susceptible to impurity. And the reservoir of a lamp contracts impurity through its air- space. The comb of a tzartzur: Rabbi Eliezer says: it is not susceptible to impurity, But the sages say that it is susceptible.

הַלַּפִּיד, טָמֵא. וּבֵית שִׁקְעוֹ שֶׁל נֵר, מִטַּמֵּא בַאֲוִיר. הַמַּסְרֵק שֶׁל צַרְצוּר, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין:

ח׳
Bartenura

הלפיד – it is similar to a dish of earthenware sharpened at the bottom and they insert pointed projections/prongs at the top of a pole and it enlightens from afar, but because it is sharpened/pointed and is not able to stand on its own, you might think I would say that it is not defiled. It comes to tell us that since it is a prepared and designated place for sitting to place at the top of the pole, this would be defiled.

ובית שקעו של נר (reservoir of the lamp) – an earthenware vessel made to be the torch is sitting and sunk within it.

מטמא באויר – that it is considered like the inside to defile by airspace, even though the entire torch is not sunk within it other than only a small amount of it.

מסרק של צרצור (comb of the water cooler – if an unclean object touches the comb of a cooler) – an earthenware vessel that they make at its mouth a net-work/mat like a kind of netting/lattice-work and one who empties from it pours the water from many places. But most of the vessels that they drink water from in the Islamic countries are made like this, and surrounding that net-work/mat protrudes teeth like the teeth of a comb, that they make them for beauty. And if an unclean creature/reptile was suspended in the airspace of those teeth, Rabbi Yossi and the Sages dispute if it is considered the inside of an earthenware vessel or not. But the Halakha is according to the Sages that they consider it as an inside [of the vessel] and that it defiles.

הלפיד. כעין קערה של חרס מחודדת מלמטה ותוחבים חידודה בראש קונדס, ובתוך אותה קערה נותנים חתיכות בגד ושמן ועטרן ומדליקין ומגביהין למעלה והיא מאירה למרחוק. ומפני שהיא מחודדת ואינה יכולה לעמוד בפני עצמה סלקא דעתך אמינא שלא תיטמא, קמ״ל. דהואיל ומקום מושבה מתוקן ומיוחד להושיבה בראש הקונדס הרי זו מיטמאה:

ובית שקעו של נר. כלי חרס עשוי להיות הנר יושב ומשוקע בו:

מטמא באויר. דחשיב כתוך לטמא באויר, אף על פי שאין כל הנר משוקע בו כי אם מעט ממנו:

המסרק של צרצור. כלי חרס שעושים על פיו שבכה כמין מכבר מעשה רשת והמערה ממנו מטיל המים ממקומות הרבה, ורוב הכלים ששותין בהם מים בארץ ישמעאל עשויים כך, וסביב אותה שבכה בולטים שינים כשיני המסרק, שעושים אותן לנוי. ואם נתלה שרץ באויר אותן שינים פליגי בה רבי אליעזר ורבנן אי חשיב תוך כלי חרס אי לא. והלכה כחכמים דחשבי לה תוך ומטמאין: