Mishnah.org Logo

Mishnayos Menachos Perek 9 Mishnah 6

מנחות פרק ט׳ משנה ו׳

6

All offerings, whether communal or individual, require libations, i.e., a meal offering and a wine libation, except for the firstborn offering, the animal tithe offering, the Paschal offering, the sin offering, and the guilt offering, with which libations are not brought. But the exception to this exception is that the sin offering of a leper and his guilt offering do require libations.

כָּל קָרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר וְהַיָּחִיד טְעוּנִין נְסָכִים, חוּץ מִן הַבְּכוֹר וְהַמַּעֲשֵׂר וְהַפֶּסַח וְהַחַטָּאת וְהָאָשָׁם, אֶלָּא שֶׁחַטָּאתוֹ שֶׁל מְצֹרָע וַאֲשָׁמוֹ טְעוּנִים נְסָכִים:

ו׳
Bartenura

חוץ מן הבכור והמעשר והפסח והחטאת והאשם – because it is written in the [Torah] portion of the libations (Numbers 15:3): “[and would present an offering by fire to the LORD from the herd or from the flock, be it a burnt-offering or sacrifice,] in fulfillment of a vow explicitly uttered, or as a freewill offering,” when it comes in the form of a vow or a freewill offering it requires libations, excluding the firstling and the tithe and the Passover offering and the sin-offering and guilt-offering that come as an obligation, not for a freewill offering, for they don’t require libations. One is even able [to bring] obligatory offerings that come on account of the Festival - on the Festival, as for example, the burnt offerings of appearance in the Temple/pilgrimage and the peace-offerings of the Festival do they would not require libations, the inference teaches us “or at your fixed occasions” (Numbers 15:3), anyone who comes on your fixed occasions is required to bring libations. But the goats of sin-offerings that come as a requirement for the Festival do not require libations, as it is written in the [Torah] portion of libations (Numbers 15:8): “And if it is an animal from the herd that you offer to the LORD as a burnt offering or as a sacrifice,” an animal from the herd was included, within the rule of (Numbers 15:3): “and would present an offering by fire to the LORD from the herd or from the flock,” that implies that all offerings by fire require libations except for [fire-offerings] that he (i.e., God) excluded, and why was it excluded? To make an analogy to it, that just as an animal from the herd is unique that comes as a vow or as a freewill offering, so also everything that comes as a vow or as a freewill offering, excluding the goats of the Festivals that come as sin-offerings, for the sin-offering does not come as a vow or as a freewill offering, for they don’t require libations (see Tractate Menahot 90b).

חטאתו ואשמו של מצורע טעונים נסכים – because they do not come for a sin-offering like other sin-offerings and guilt-offerings. For the sin-offering of a Nazirite does not require libations because the Nazirite [himself] is a sinner, as it is written (Numbers 6:11): “and make expiation for the guilt on his behalf for the guilt he incurred/מאשר חטא על –הנפש” – because he denied/restrained himself from the enjoyment of wine.

חוץ מן הבכור והמעשר והפסח והחטאת והאשם. משום דכתיב בפרשת נסכים (במדבר ט״ו) לפלא נדר או בנדבה. בא בנדר ובנדבה טעון נסכים, יצאו בכור ומעשר ופסח וחטאת ואשם שהן באים חובה לא לנדבה שאין טעונים נסכים. יכול אף חובות הבאות מחמת הרגל ברגל כגון עולות ראיה ושלמי חגיגה לא יהיו טעונות נסכים, ת״ל או במועדיכם, כל הבא במועדיכם טעון נסכים. ושעירי חטאת שבאים חובה לרגל אין טעונים נסכים, דכתיב בפרשת נסכים וכי תעשה בן בקר, בן בקר בכלל היה, בכלל ועשיתם אשה, דמשמע כל אשה טעון נסכים חוץ (מאשה] שמיעט, ולמה יצא, להקיש אליו, מה בן בקר מיוחד שבא בנדר ונדבה. אף כל בא בנדר ונדבה, יצאו שעירי הרגלים שהן באות חטאות, שאין חטאת בא בנדר ונדבה, שאין טעונות נסכים:

חטאתו ואשמו של מצורע טעונים נסכים. לפי שאינן באים על חטא כשאר חטאות ואשמות. וחטאת נזיר אינה טעונה נסכים משום דנזיר חוטא הוא כדכתיב (במדבר ו׳) מאשר חטא על הנפש, שציער עצמו מן היין: